Overbårenhedsundersøgelse

Idag er jeg 41+0, altså en uge over termin. 
Der er ingen tegn på fødsel endnu, så i dag har jeg været til overbårenhedsundersøgelse på Sønderborg sygehus. 

Vi kom ind på Svangreklinikken kl. 10.30, og jeg startede med at blive scannet for at bestemme fostervandsmængden. Den var helt normal (på omkring 1 ltr). 
Derefter skulle jeg lave en urinprøve som de tjekker for glukose og protein. Dette for at se om man har svangreskabsforgiftning eller graviditetssukkersyge. Men alt så også fint ud i den test. 

Derud over tog de mit blodtryk som lå 128/88, hvilket også er helt normalt. 

Jeg kom så ind på en anden stue, hvor jeg fik sat måleudstyr på maven som målte lillepigens hjerterytme og plukveer/veer. Jeg skulle ligge med det på i 20 min., så de kunne se på kurven om hun var normalt afslappet eller stresset.
De første par minutter sov hun tungt og hjerterytmen lå på mellem 120-145 hvilket var helt normalt, men de sidste 15 min tumlede hun godt, hvilket gav 2 kraftige plukveer og hjerterytme omkring 175 :p Lille tosse! 
Men også dette var normalt!



Alt i alt så det super fint ud, og babypigen har det super! 

Hun lå helt nede med hovedet, og var helt klar! :D 

Vi talte lidt frem og tilbage, og jordemoderen fortalte om igangsættelse og hvilke muligheder der var. 

Hun tilbød så at lave en hindeløsning, hvis jeg havde lyst. Det takkede jeg ja til! 
Hun fortalte at jeg var 1 1/2 cm åben og havde ca. 1 cm livmoderhals tilbage. 
Så hun løsnede hinden, hvilket øger chancen for naturlig igangsættelse med ca. 15%, så vi håber det hjælper. 
Det var dog ikke særlig behageligt (selvfølgelig ikke), og det føltes lidt som da de satte min spiral op for år tilbage. 
Hun fortalte at man efterfølgende godt kunne bløde lidt og få snyde veer, som bare ville gå i sig selv igen. 
Men uanset syntes jeg bestemt det var forsøget værd da det ikke tog hende mere end 1 min max. :) 

Så nu går vi og venter for at se om der sker noget inden fredag, så vi ellers skal til undersøgelse igen. :) 

Kryds fingre for at veerne begynder! :D